O dress code w pracy

Posted on Posted in Blog

Dress code to określone zasady odnoszącej się do ubioru służbowego. Obecność dress codu w firmie nie musi oznaczać, że cała kadra pracownicza powinna ubierać się w jednakowe uniformy. Jednak zbiór zasad, które dotyczą ubioru pozwala uniknąć sytuacji, kiedy strój pracownika nie będzie dostosowany do charakteru obejmowanego stanowiska bądź całościowego wizerunku firmy.

Warto pamiętać, że w sferze biznesu obowiązują pewne reguły oraz zasady w zakresie ubioru w miejscu pracy. Mając na uwadze dobrą prezencję, warto zapoznać się z regulaminem danej firmy już przed rozmową kwalifikacyjną. Niewątpliwie dress code ma istotny wpływ na to jak będziemy postrzegani w oczach przyszłego pracodawcy bądź osoby odpowiedzialnej za rekrutację potencjalnych kandydatów. Źle dobrany strój może zostać odebrany jako brak profesjonalizmu, a co więcej może niekorzystnie wpłynąć na wizerunek. Należy pamiętać, że zgodnie z obowiązującym prawem pracodawca może wymagać od swoich podwładnych określonego ubioru w środowisku pracy. Zasady odnośnie stroju służbowego mogą być także umieszczone w wewnętrznym regulaminie danej firmy, z którym każdy ma obowiązek się zapoznać. Często bywa też tak, że instrukcje odnoszące się do ubioru są także zawarte w umowie o pracę. Bywają też takie przypadki, kiedy pracodawca mając na uwadze profesjonalizm swojej firmy, sam zapewnia swoim pracownikom stroje służbowe, pokrywając wszystkie koszty. Dobierając strój do pracy należy brać pod uwagę zbiór powszechnie obowiązujących zasad. Każdy dress code bez względu na specyfikę firmy oraz branży, charakteryzuje się kilkoma ogólnymi zasadami. W przypadku doboru stroju każdy pracownik powinien zwrócić uwagę na schludność, prostotę i minimalizm. Nawet najlepiej dobrany strój, nie będzie wyglądał dobrze, jeśli będzie poplamiony lub pognieciony. Dodatkowo należy unikać przepychu, zbyt dużej ilości biżuterii. Ważną cechą stroju służbowego jest także harmonia. Każdy zestaw powinien odpowiednio ze sobą współgrać. Nie należy łączyć ze sobą zbyt wielu wzorów bądź kolorów. Dobierając ubranie do pracy, powinniśmy się kierować przede wszystkim wyczuciem i dobrym smakiem. Bardzo często w dużych korporacjach obowiązują bardzo rygorystyczne zasady co do ubioru. W firmach lub na stanowiskach niezwiązanych bezpośrednio z finansami, consultingiem, doradztwem prawnym regulamin jest zwykle swobodniejszy. Nie mniej jednak w miejscu pracy niedopuszczalne są:

  • odkryte ramiona, brzuch, plecy,
  • przezroczyste ubrania,
  • zbyt duży dekolt,
  • ubrania i buty sportowe,
  • krótkie spódnice i sukienki,
  • zbyt obcisła odzież,
  • sandały i klapki,
  • noszenie tego samego ubrania codziennie.

Warto także zwrócić uwagę na fakt, że odmienny dress code obowiązuje zarówno odnośnie kobiet, jak i mężczyzn. W przypadku płci żeńskiej istnieje większa swoboda w przypadku doboru stroju do pracy. Kobiety mogą na przemiennie nosić spódnice, sukienki, spodnie oraz kostiumy. Obowiązuje je delikatny makijaż, skromna fryzura oraz zadbane paznokcie. Kobieta w miejscu pracy nie może przede wszystkim wyglądać wyzywająco, gdyż może to być odebrane jako brak profesjonalizmu oraz próba nadrobienia umiejętności i kwalifikacji poprzez atrakcyjny wygląd.

W przypadku mężczyzn dress code jest znacznie ograniczony. Najpopularniejszym strojem służbowym wśród płci męskiej jest klasyczny garnitur. Bywają przypadki, że dopuszczalna jest tylko koszula z krawatem oraz spodnie w kant. Zalecane jest unikanie białych koszul, noszenie paska do spodni i skarpetek w tonie ciemniejszym niż spodnie.